Dag 5, Woestijn, Qumran, Ein Gedi, begin Sabbath - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantenreisnaarisrael2018 - WaarBenJij.nu Dag 5, Woestijn, Qumran, Ein Gedi, begin Sabbath - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantenreisnaarisrael2018 - WaarBenJij.nu

Dag 5, Woestijn, Qumran, Ein Gedi, begin Sabbath

Door: Door: G. Veening, predikant te Borne

26 Januari 2018 | Israel, Jeruzalem

Op weg naar......ontmoetingen.

Op vrijdag 26 januari vervolgen we onze studiereis en we rijden Jeruzalem uit. Dat gaat niet helemaal vanzelf want dit land is niet vlak en als chauffeur moet ik regelmatig terug naar de eerste of tweede versnelling. Om elkaar niet kwijt te raken (we rijden met drie busjes) moet de afstand niet te groot zijn, maar wie voorin zit vindt het soms iets te kort.

Bij stoplichten remmen en dan schiet de bagage naar voren (net niet goed genoeg vastgezet). Dit is direct een test: wagenziek of niet.

We zijn op weg naar Qumran waar in 1947 tekstrollen gevonden zijn, een jaar voor de stichting van de staat Israel. De vondst van deze rollen (bijbelboeken, die verstopt zijn in grotten in de eerste eeuw na Christus, trouwens ook handelscontracten en vele snippers) heeft nogal wat te weeg gebracht. Het blijkt dat van sommige bijbelboeken meerdere versies zijn zodat je niet meer kunt spreken van 1grondtekst. Een veelheid van teksten, zo horen we in de Wadi tussen de bergen zo vlak bij de plaats waar de rollen gevonden zijn.

We rijden verder en komen bij En Gedi, het heet ook wel Ein Gedi, wat betekent bron van de steenbok. En inderdaad zien we steenbokken, ze zijn zelfs betrekkelijk tam. We lopen door een soort natuurreservaat en horen het verhaal uit 1 Samuel 24. Het verhaal van David die Sauls leven spaart terwijl Saul hem achtervolgt en op een moment vrij kwetsbaar is. Een verhaal van tijdelijke vrede, je zou vrede toewensen aan dit land en dan om te beginnen tijdelijk. Liesbeth Burgers houdt er een mooie meditatie over. Ook zien we de waterval, maken er een groepsfoto (eerst steken we daarvoor een water over, met hulp van toevallige stapstenen en elkaar , het is bijna een doortocht door de Jordaan).

En dan.....een toegift. Net als andere dagen gaat ook deze dag niet zoals vantevoren bedacht. Dat hoort bij Israel, zo begrijpen wij. Enfin, we maken een ommetje naar het St Georgklooster, verbonden aan een woestijnheilige en genoemd naar sint Joris, die een conflict had met een draak. Het klooster ligt in een diep dal, dus eerst stevig dalen (te voet), en dan weer klimmen. Afdalen en bovenkomen, het is bijna een mystieke ervaring. Deze ervaring wordt ingeleid en uitgeleid door mensen die ons heel graag spullen willen verkopen. De sjaals worden door hen al om onze nek gelegd.

We keren op tijd terug naar onze verblijfplaats en bereiden ons voor op de sjabbat. Na het eten gaan we in groepjes naar verschillende synagogen voor de sjabbathsviering en daarna naar gastgezinnen om het sjabbathsmaal te eten.

Daar kan ik veel over schrijven. De viering is zeer indrukwekkend. Hoewel ik veel niet versta, zelfs niet met vertaling, voel ik de warmte van het geloof en de betrokkenheid van mensen. Het emotioneert me (zelfs nu ik dit schrijf). En ik ben af en toe ook verbaasd: er komen nog mensen binnen als het allang begonnen is. De mensen naast me helpen me met het aanwijzen van de liturgische elementen. (O, zijn we nu daar?).

De maaltijd is warm, we voelen ons welkom. We wassen onze handen in het ritueel, we zwijgen even (zo ongeveer het enige moment), men zingt, men leest teksten, het enige aanwezige kind wordt door beide ouders gezegend, en dan eten we heerlijk. Ik herken in de aanwezigen medemensen en medegelovigen, en zoals ik het beleef geldt dat andersom ook.

We praten niet alleen over geloof of traditie, ook over politiek. En dat kan ook gewoon, zelfs als we het niet helemaal eens worden. En dan te bedenken dat we elkaar nooit eerder gezien hebben.

Vol indrukken gaan we weer naar onze verblijfplaats.

De logistiek ging prachtig, ondanks de zondvloed.

• 27 Januari 2018 - 11:00

Everdien Van Weelden:

Wat een schitterend gezicht!

• 27 Januari 2018 - 18:57

Dinie Veening:

Groeten terug, uit Borne! (bij foto 3)

• 29 Januari 2018 - 19:19

Dick Buist:

Nog een aantal inspirerende dagen gewenst en een behouden terugreis met mooie verhalen om te delen.

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

'ONOPGEEFBAAR VERBONDEN . . . ' ? !

Dit is een 12-daagse studiereis van 22 predikanten uit de PKN naar Israël. De reis is bedoeld als bezinning op onze 'onopgeefbare verbondenheid' met het Joodse volk, zoals beleden in de kerkorde van de Protestantse Kerk. Deze verbondenheid lijkt soms op gespannen voet te staan met de oecumenische broederschap met de Palestijnse christenen. Het programma is zo ingericht dat ook deze oecumenische band ruime aandacht krijgt.

Deze reis wordt georganiseerd door de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en het Centrum voor Israëlstudies (CIS). Reisleiders zijn prof. dr. A. Houtman van de PThU en dr. M. C. Mulder van het CIS.

We starten met twee dagen in Nes Ammim, van waaruit we onder andere een excursie maken naar een aantal belangrijke christelijke plaatsen. De rest van de tijd verblijven wij in een klooster in Jeruzalem, voor werkbezoeken, lezingen en ontmoetingen. Vanuit Jeruzalem zullen we een dag naar Bethlehem gaan en een excursie naar de Dode Zee maken. Een hoogtepunt van de reis is dat we in tweetallen bij gastgezinnen op vrijdagavond de 'erev shabbat' maaltijd vieren. De reis wordt afgesloten door een thematisch symposium met lokale sprekers en gesprekspartners.

Naast dit algemene deel van de reis zal er in subgroepen gewerkt worden aan een drietal deelthema's.
- Bijbellezen en interpreteren
- Conflict en verzoening
- Heilige plaatsen

In 2015 was de vorige studiereis van predikanten. Om hun blog te bekijken zie deze link: http://predikantennaarisrael2015.waarbenjij.nu/

Door C. Doorneweerd
predikant van de Hervormde Gemeente Strijen