Dag 3, Co-existentie, Woensdag 24 januari 2018 - Reisverslag uit Nes ‘Ammim, Israel van predikantenreisnaarisrael2018 - WaarBenJij.nu Dag 3, Co-existentie, Woensdag 24 januari 2018 - Reisverslag uit Nes ‘Ammim, Israel van predikantenreisnaarisrael2018 - WaarBenJij.nu

Dag 3, Co-existentie, Woensdag 24 januari 2018

Door: Door: F. Maaijen, predikant te Zwijndrecht

24 Januari 2018 | Israel, Nes ‘Ammim

Woensdag 24 januari

De dag begon in nevel, mist en regen. Na het ontbijt kregen we een korte rondleiding over het terrein van Nes Ammim. Het startpunt werd ons verteld: slechts één enkele pionier vestigde zich daar in een stacaravan, legde contact met de inwoners en kocht een eerste stuk grond. Huizen werden gebouwd en vrijwilligers trokken er in. Door de jaren heen breidden de activiteiten zich uit, van rozekweken tot hotel. Een bijzondere plek voor ons als predikanten was de zaal voor study and prayer, abusievelijk door de gids omgedoopt tot ‘prudy’. Toen gauw in de bus om tenminste droog te kunnen zitten.

Vervolgens gingen we naar school. Een basisschool nog wel. En wel een bijzondere. Letterlijk staat hij op de grens van een Joods en een Arabisch dorp. En de opzet is dat zowel Joodse als Arabische kinderen naar deze school gaan. Maar wat een uitdagingen: de kinderen verstaan letterlijk geen woord van de taal van een kind uit de andere bevolkingsgroep, hoe vertel je nou de geschiedenis van het land als de één dankbaar is dat er een Joodse staat is gesticht en de ander daarbij denkt dat hij door de andere groep wordt onderdrukt en ze zo elkaars vijanden zijn?, wat als de één trots is dat hij een Israëlisch burger is en de ander tot in zijn tenen zich Palestijn voelt? Het was indrukwekkend om te horen.

We reden vervolgens naar Migdal. Na de lunch kregen we een lezing door Faydra Shapiro over het land in de joodse traditie. Het land wordt gegeven als een bijzondere belofte, zo begonnen we te lezen in het boek Deuteronomium. Maar welke godsdienstige en spirituele betekenis heeft dat land voor de gelovige jood? Wij als christelijke dominees hadden werkelijk geen idee hoe je nou een land zo’n betekenis kunt geven, want wij zijn immers op de hemel en het hemelse koninkrijk gericht!? Maar Israël heeft temidden van al de gekregen geboden ook leefregels gekregen die in het concrete land alleen maar kunnen worden nagekomen. Dus, daar heb je toch echt het land voor nodig. Meerdere citaten van joodse geleerden werden met ons gedeeld waarin stellig de godsdienstige betekenis van het land wordt verwoord. De professor vertelde ons zelfs dat er joden zijn die letterlijk nooit naar het buitenland zouden gaan, nergens voor!, omdat ze het land niet mogen verlaten. Rare mensen die joden, zaten die Hollandse dominees te denken…………..

Een aloude vraag is of het bezit, het geschenk van het land wel of niet conditioneel is. Dat wil zeggen: hangt het af van de geloofsgehoorzaamheid van Israël of het het land zal behouden? Het is immers zo dat ze om haar zonden in ballingschap is gegaan. En, Mozes had het al gezegd, zo lezen we in Deutreronomium. Maar de andere kant is ook waar. God belooft dat zijn volk weer zal terugkeren. Letterlijk uit alle windhoeken van de aarde. Zonder enige voorwaarde vooraf. Dat geeft aan hoe bijzonder in de Bijbel de band van Israël met het land is. En dan te bedenen dat Jezus de Messias in dit land zijn voetstappen zette. Blijkbaar is dat Gods keus.

Maar we waren dus in Migdal. Voor de meesten van ons eerder bekend als Magdala, de woonplaats van die ene Maria die zo’n belangrijke plaats inneemt in het evangelie. We kregen een wonderlijk verhaal te horen en te zien. Bijna het hele dorp is opgegraven. Het lag zelfs 2000 jaar onder niet meer dan enkele decimeters onder de grond. Een heel mooie synagoge kwam er uit de aarde tevoorschijn. Veel geleerden waren perplex want die hielden de theorie aan dat er in de tijd van Jezus geen synagogen hebben bestaan in Galilea. Wel dus. Daarnaast zagen we drie rituele baden waarin de joden zich ritueel onderdompelden. Het is een havenplaats en vissersplaats en ook daarvan zagen we de ruïnes.

Maar zoals op elke bijzondere plaats in het heilige land, zo is er ook op deze plek inmiddels een kapel gebouwd. Mooi, zeker, kosten noch moeiten zijn gespaard. Een geloofsgemeenschap uit Mexico haalt er groots uit en bouwt inmiddels een appartementencomplex. Van een zeer bevlogen man kregen we een zee van informatie over de mozaïeken en symbolieken van het gebouw. In twee uur tijd was een zee van informatie ons ten deel gevallen. Verwonderd gingen we er weg: we zagen met eigen ogen letterlijk een dorp liggen waarin Jezus heeft gewandeld en ongetwijfeld in de synagoge is geweest en heeft gesproken. Liggend op die mooie plek aan de oever van het meer van Galilea.

Een lange busrit bracht ons naar Jeruzalem. Helaas was het druilerig weer en hadden we weinig uitzicht. Precies met etenstijd, klokslag 7 uur, kwamen we aan in het klooster waar we verblijven. Meer dan hartelijk werden we verwelkomd. Na de maaltijd sloten we de dag af en blikten vooruit, want we zijn in Jeruzalem! Weer heel andere dagen staan ons te wachten. Maar eerst zien of het goed slapen is onder de hoede van de nonnen.

• 24 Januari 2018 - 22:02

Klaas En Derkje Harms:

interessant verhaal en verder een goede reis gewenst.
    De hartelijke groeten vanuit Schoonebeek.

• 25 Januari 2018 - 08:52

Hans En Joke Klepper-Breeman:

Ds.Davy en collega''s, we volgen jullie elke dag. Een goede reis verder onder Gods zegen toegewenst vanuit Stellendam.

• 25 Januari 2018 - 11:30

Tom En Adri Boudewijns:

Bijzonder jullie zo te volgen, na zelf 2x met de kerk in Israël geweest te zijn.
    Goede en leerzame dagen nog vanuit Dordrecht.

• 25 Januari 2018 - 13:56

Bert En Marleen Vos:

Wat gaaf om jullie reisverslagen en indrukken zo te kunnen volgen! Afgelopen oktober waren wij er ook, met een reis van christenen voor Israél, en we herkennen aardig wat plekken e.d Waarschijnlijk jammer voor jullie, maar toch geweldig dat her er regent! Want o, wat is daar een water nodig! Dus dan maar de paraplu :-). We blijven het verder volgen, en hopen dat deze reis een (hernieuwde) openbaring zal zijn voor jullie, over Gods beloften en plannen met en voor dit volk en land. Groet vanuit Dordrecht.

• 25 Januari 2018 - 16:48

Gerrie Van Renselaar:

Heel mooi om de reis mee te kunnen beleven. Wees gezegend

• 25 Januari 2018 - 18:54

Dick Stam:

Interessant om de gedachten over land en volk te lezen. Wat vormt je identiteit, afstamming of woonplaats en hoe verhouden die zich? Eeuwen is daar al over gestreden. Maar Gods handelen is en blijft zichtbaar.

• 25 Januari 2018 - 19:01

Margreet Roggen:

een heel interessante reis als ik dat zo lees.. Een prettige voortzetting gewenst !

• 25 Januari 2018 - 20:07

Everdien Van Weelden:

Wat mooi om zo met jullie mee te lezen en te mogen delen in de indrukken die jullie op doen. Ook op afstand genieten we mee.
    Allen gezegende dagen gewenst in dit bijzondere land!

• 25 Januari 2018 - 21:19

Peter De Leeuw:

Leuk om zo op afstand dit een beetje te volgen

• 26 Januari 2018 - 12:30

Cora Zomer-Klaver:

Mooi om te lezen, de ervaringen en belevenissen. Fijne Sjabbath gewenst!

Verslag uit: Israel, Nes ‘Ammim

'ONOPGEEFBAAR VERBONDEN . . . ' ? !

Dit is een 12-daagse studiereis van 22 predikanten uit de PKN naar Israël. De reis is bedoeld als bezinning op onze 'onopgeefbare verbondenheid' met het Joodse volk, zoals beleden in de kerkorde van de Protestantse Kerk. Deze verbondenheid lijkt soms op gespannen voet te staan met de oecumenische broederschap met de Palestijnse christenen. Het programma is zo ingericht dat ook deze oecumenische band ruime aandacht krijgt.

Deze reis wordt georganiseerd door de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en het Centrum voor Israëlstudies (CIS). Reisleiders zijn prof. dr. A. Houtman van de PThU en dr. M. C. Mulder van het CIS.

We starten met twee dagen in Nes Ammim, van waaruit we onder andere een excursie maken naar een aantal belangrijke christelijke plaatsen. De rest van de tijd verblijven wij in een klooster in Jeruzalem, voor werkbezoeken, lezingen en ontmoetingen. Vanuit Jeruzalem zullen we een dag naar Bethlehem gaan en een excursie naar de Dode Zee maken. Een hoogtepunt van de reis is dat we in tweetallen bij gastgezinnen op vrijdagavond de 'erev shabbat' maaltijd vieren. De reis wordt afgesloten door een thematisch symposium met lokale sprekers en gesprekspartners.

Naast dit algemene deel van de reis zal er in subgroepen gewerkt worden aan een drietal deelthema's.
- Bijbellezen en interpreteren
- Conflict en verzoening
- Heilige plaatsen

In 2015 was de vorige studiereis van predikanten. Om hun blog te bekijken zie deze link: http://predikantennaarisrael2015.waarbenjij.nu/

Door C. Doorneweerd
predikant van de Hervormde Gemeente Strijen