Dag 6, Sabbat - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantenreisnaarisrael2018 - WaarBenJij.nu Dag 6, Sabbat - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantenreisnaarisrael2018 - WaarBenJij.nu

Dag 6, Sabbat

Door: Door. A. Landman, predikant te Grijpskerk

27 Januari 2018 | Israel, Jeruzalem

Vandaag, zaterdag 27 jan.’18, stonden twee dagdelen in het licht van Messiasbelijdende Joden (afk.: MJ). Direct na de lunch kregen wij van Michel een overzicht van ‘de stand van zaken’.

Zo er altijd al wel MJ zijn geweest, is hun aantal na de WO-2 gereduceerd. En met de oprichting van de staat Israël verminderd tot een aantal van 30 a 40 mensen. Momenteel is het aantal groeiend en het wordt geschat op een 10.000 tot 15.000 mensen. Dat is door verschillende impulsen zo gegroeid. En deze verschillende redenen van aanwas bepalen het verschil in samenkomsten op sabbat. De een ligt licht bij de synagogale dienst, een ander is meer op evangelical leest geschoeid met opwekkingsliederen. We zijn naar vier verschillende diensten geweest. Als groep hebben wij een bezoek gebracht aan een opwekking georiënteerde gemeente. Alles werd in het Ivriet gesproken en met een vertaling middels een oortje te volgen; de te zingen liederen waren strofisch en voorzien van begeleiding van piano, viool en dwarsfluit. Toen ik dacht ‘nu komen de aankondigingen voor de collecte’ werd uit Lucas 11 gelezen en volgde de tweede preek van ruim driekwartier. Kortom een 2 uur durende dienst. Maar een andere groep was zelfs drie uur onder dak.

Hierna hadden we de middag vrij, een ieder kon zijns weegs gaan. Met groep van 5 personen zijn we in de stad gebleven. Mij, als vreemdeling in Jeruzalem, werd door kenners vele mooie en bijzondere plaatsen van de stad getoond. Kortom, ik heb mij de ogen uitgekeken.

‘s Avonds was er een lezing over Messianic Jewish Learning in hun centrum. Helder werd uiteen gezet hoe verschillend er naar de positie en opvatting over MJ gekeken wordt alsmede ook hoe versplinterd de groepen kunnen worden door posities. Ze worden niet door de synagoge (Joden) geaccepteerd, ze krijgen geen plek in de christelijke kerken. Zij, de inleiders, zien het als hun taak om volop als Jood te leven, al de regels etc te houden; vanzelfsprekend, want ze zijn Jood. Maar als overtuigde MJ is hun taak om de Joden aan te spreken op

- beëindig het veroordelen van Jezus

- ga aan hem denken

- herken hem als je broeder

- accepteer Jezus als je onderwijzer

- erken hem als profeet

- Jezus, als Jood, is een centrale figuur

- Zijn koningschap en messias komt aan ’t licht.

Onze begeleidster, Dineke, nam in haar dankwoord deze genoemde punten over en betrok dat op ons als christenen uit de heidenen. Overal waar Jezus staat of bedoeld wordt, zullen wij lezen ‘de Joden’’. Wij zullen ons veroordelen beëindigen etc. Zo leren wij dankbaar van elkaar.

Hierna kon de zaterdagavond naar eigen believen worden ingevuld, de stad in of direct terug naar Maison d’Ábraham. Ter afsluiting een grap die werd verteld:

Twee Joden spreken elkaar; vertelt een vader aan zijn vriend ‘’mijn zoon is christen geworden’; vraagt de vriend ‘en ... wat heb je toen gedaan?’; antwoordt de vader “hetzelfde als God; ik heb een nieuw testament geschreven.

• 28 Januari 2018 - 17:25

Cora Zomer-klaver:

Mooi verslag! En leuke grap!

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

'ONOPGEEFBAAR VERBONDEN . . . ' ? !

Dit is een 12-daagse studiereis van 22 predikanten uit de PKN naar Israël. De reis is bedoeld als bezinning op onze 'onopgeefbare verbondenheid' met het Joodse volk, zoals beleden in de kerkorde van de Protestantse Kerk. Deze verbondenheid lijkt soms op gespannen voet te staan met de oecumenische broederschap met de Palestijnse christenen. Het programma is zo ingericht dat ook deze oecumenische band ruime aandacht krijgt.

Deze reis wordt georganiseerd door de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en het Centrum voor Israëlstudies (CIS). Reisleiders zijn prof. dr. A. Houtman van de PThU en dr. M. C. Mulder van het CIS.

We starten met twee dagen in Nes Ammim, van waaruit we onder andere een excursie maken naar een aantal belangrijke christelijke plaatsen. De rest van de tijd verblijven wij in een klooster in Jeruzalem, voor werkbezoeken, lezingen en ontmoetingen. Vanuit Jeruzalem zullen we een dag naar Bethlehem gaan en een excursie naar de Dode Zee maken. Een hoogtepunt van de reis is dat we in tweetallen bij gastgezinnen op vrijdagavond de 'erev shabbat' maaltijd vieren. De reis wordt afgesloten door een thematisch symposium met lokale sprekers en gesprekspartners.

Naast dit algemene deel van de reis zal er in subgroepen gewerkt worden aan een drietal deelthema's.
- Bijbellezen en interpreteren
- Conflict en verzoening
- Heilige plaatsen

In 2015 was de vorige studiereis van predikanten. Om hun blog te bekijken zie deze link: http://predikantennaarisrael2015.waarbenjij.nu/

Door C. Doorneweerd
predikant van de Hervormde Gemeente Strijen